בג"ץ הוציא צו על תנאי למשטרה: מדוע לא תחדל משימוש ב"עין הנץ"

    ישראל רובין No Comments on בג"ץ הוציא צו על תנאי למשטרה: מדוע לא תחדל משימוש ב"עין הנץ"

    בעתירה של האגודה לזכויות האזרח ו'פרטיות ישראל' דרשו העותרים להורות למשטרה להפסיק את השימוש במערכת המעקב ובמאגר המידע שנוצר באמצעותה וכן למחוק את כל הנתונים שנאספו עד כה במאגר המידע של "עין הנץ"

    בית המשפט העליון צילום: Lior Mizrahi/FLASH90
    7:45
    03.05.24
    הרב בנימין מילצקי No Comments on הצטרפו לאלפי הלומדים: בבא מציעא דפים ס"ה – ס"ו

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בג"ץ הוציא היום (רביעי) צו על תנאי והורה למשטרת ישראל לנמק מדוע לא תחדל מלעשות שימוש במערכת "עין הנץ" עד להסדרת השימוש במערכת בחקיקה מתאימה.

    מדובר בעתירה של האגודה לזכויות האזרח ו'פרטיות ישראל' נגד משטרת ישראל, בה דרשו העותרים להורות למשטרה להפסיק את השימוש במערכת המעקב ובמאגר המידע שנוצר באמצעותה וכן למחוק את כל הנתונים שנאספו עד כה במאגר המידע של "עין הנץ".

    בעתירה נכתב כי "מזה כעשור שמשטרת ישראל מפעילה, בחשאי וללא כל הסמכה חוקית, מערכת אוטומטית שעוקבת
    ומתעדת את תנועתם של אזרחים הנוסעים בכבישי הארץ, באמצעות פענוח לוחית זיהוי הרכב וצילום נוסעי הרכב. המערכת מאתרת אזרחים או כלי רכב מבוקשים בעת שהם חולפים באזור מצולם. המערכת מסוגלת לזהות את פניהם של יושבים ברכב, והיא אוגרת ושומרת את פרטיהם של כל האזרחים שרכביהם חלפו על פני המצלמות, באופן זה, המשטרה מחזיקה במאגר מידע עצום, המתעד את תנועותיהם של אזרחים שנעים בכבישי הארץ. מאגר מידע זה משמש את המשטרה לצרכים שונים, בין היתר, לצורך חקירת אירועים, איתור אזרחים וכלי רכב ולצרכים נוספים שונים ומשונים".

    "מאגר המידע של מערכת 'עין הנץ' יוצר 'כלי מעקב' רגיש ומסוכן, ששני רק לכלי שמנהל השב"כ", נכתב בעתירה. "מדובר במנגנון מעקב קיצוני, שמאפשר למשטרת ישראל לקבל בלחיצת כפתור מידע פרטי רגיש על מיקומם של האזרחים הנוסעים בכבישי הארץ בזמן אמת וגם מאפשר לה 'לחזור במנהרת הזמן' כדי לשחזר את מקום הימצאו של אדם, את מסלול תנועתו, ולעיתים גם מגעים שקיים עם אחרים בעבר. כל זה ללא הסדרה בחוק, ללא צו שיפוטי וללא פיקוח".

    "מאגר המידע שנבנה באמצעות מערכת "עין הנץ" כשלעצמו ועוד לפני שנבחן את אופן ואינטנסיביות השימוש בו, מהווה פגיעה קשה בזכות החוקתית לפרטיות. כלי שמתעד ו"זוכר" את תנועתם היומיומית של מיליוני אזרחים שאינם חשודים בביצוע עבירה הוא צלם בהיכל של כל חברה חופשית ודמוקרטית, והוא מקים חשש מאיים וממשי מפני כוחה העודף של המדינה, שתרכז בידיה מידע רב לגבי אזרחים ותושבים ותעשה שימוש לרעה באותו מידע.

    "עקרון יסוד ביחסים שבין האזרחים לרשויות אכיפת החוק הוא כי אדם אמור להיות חופשי ממעקב של הרשויות ואיסוף מידע לגביו אלא במקרים שקיים לגביו חשד לביצוע עבירה, ולרוב – גם לא כל חשד ולא כל סוג עבירה. מערכת עין הנץ מפרה ברגל גסה עקרון זה.

    "את כל זאת עושה משטרת ישראל מזה כעשור מבלי שתהיה לה סמכות בחוק ובלי שהמחוקק יקבע את גבולות המערכת ואת ההסדרים המפורטים שיבטיחו כי נשמר האיזון שבין הפגיעה בזכויות יסוד לבין צרכי אכיפת החוק, ובינתיים, פוגעת המשיבה בזכות לפרטיות, בחופש התנועה ובחירות. האפשרויות שמציע 'הכלי' המשטרתי רק הולכות ומתעצמות לאור המספר ההולך וגדל של המצלמות הפזורות ברחבי הארץ, השיפור הטכנולוגי ביכולת ניתוח וידאו והיכולת להעשיר את המידע על דרך הצלבה עם מאגרי מידע נוספים המצויים בידי המשטרה וגורמים נוספים.

    "מעטה החשאיות והסודיות שאופף את "עין הנץ" ואת השימוש שעושה בה המשטרה הוא שערורייתי בשים לב לפגיעות החוקתיות הכרוכות בשימוש במערכת והוא מופרז בהשוואה לכל מה שמקובל בעולם בהקשר של מערכות דומות. המערכת נחשפה לציבור בכלל ולעותרות בפרט רק בשנתיים האחרונות מאז שהשימוש בה התרחב וראיות מתוך מאגר המידע משמשות במסגרת הליכים פליליים.

    "הפגיעה הגורפת והרחבה בזכויות חוקתיות של כלל אזרחי המדינה, שכל נסיעה שלהם בכבישי הארץ הפכה למושא למעקב ולתיעוד משטרתי בהעדר הסמכה בחקיקה, מחייבת לקיים דיון דחוף בעתירה. זאת במיוחד לאור הרחבת השימוש במערכת ופריסתה בעת האחרונה", נכתב בעתירה.



    0 תגובות